läs mer B2B

Ett mycket konkret och handlingsorienterat utvecklingsprogram för samtliga säljare inom business to business försäljning.

Målgrupp
Du som arbetar eller vill arbeta med försäljning till företag.

Kursens mål
Efter kursen har du kunskaper om Business-to-business både teoretiskt och praktiskt.

Innehåll
Säljprocessen – Ökad insikt om vilka faktorer som ingår och påverkar våra resultat samt vad det är som styr dess resultat.
Säljprocessen – Ökad insikt om vilka faktorer som ingår och påverkar våra resultat samt vad det är som styr dess resultat.
Nykundsmöten – Hur man bokar, planerar genomför lyckade möten. Hur man bokar möten – hur kallar Du till möten? Samtal, diskussion, eller informationsmöte, vad laddar vi för värderingar i dessa?
Mötestekniker – Upplägg, mål syfte, besluta eller bestämma? Hur möten kan läggas upp. Hur möten kan genomföras. Hur möten kan avslutas i tid. När vi väl kommer till våra möten, hur genomför vi dem. Vem är mötet till för? Skillnaden mellan informationsmöten och säljmöten. Övertygad eller övertalad?
Framställan och presentationstekniker – Vilka budskap ska sändas, vad skall mottagaren ta in, vad vill du han/hon ska uppfatta. Konkreta övningar med återkoppling
Strategier mot order genom offert och avslut – Att sälja är som att knäppa en skjorta, börjar man fel sluter det …
Merförsäljning på befintliga kunder – Vilka olika strategier finns det, hur kan man gå tillväga?
Time management – Hur vi planerar och hanterar vår tid, vad är bråttom och vad är viktigt?
Key account management- Vad är key account management, vad är det till för, hur ser kam processen ut till skillnad rån den vanliga säljprocessen. Hur man kan bygga upp en egen kamprocess och anpassa den till den dagliga verksamheten.

Gruppstorlek
Antalet deltagare upp till 20 personer.
Undervisningsform.

Lärarledd undervisning i grupp, mycket praktiska övningar förekommer under kursen, även praktiska exempel att pröva mellan kurstillfällena.

Litteratur och material
Meddelas vid första kurstillfället.

Mervärde
Att du även ökar på ditt kontaktnät bland andra säljare och får ökat insikt i andra branschers sätt att arbeta på.
Kursledare
Stefan Lindström är internationell utbildningskonsult och talare med lång erfarenhet av individ och affärsutveckling. Efter studier på Nordic School of Management har Stefan arbetat med ledarskapsutbildningar och affärsmannaskap. Han har även arbetat som lärare på den internationella säljhögskolan och föreläser vid högskolor och universitet. Stefan har två gånger blivit uttagen att tala vid The Internationell Conference on Thinking. Stefan har under många år föreläst om entreprenörskap och har under de senaste åren främst utbildat inom kommunikation, presentationsteknik och har även studerat och forskat inom Entrepreneurial Management på Boston University School of Management samt Acting och psykologi på Harvard University Extension School.
Förutsättningar/förkunskaper
Viss tidigare säljvana underlättar men är inte nödvändigt.

Lärare
Stefan Lindström